Кімната Монтессорі
Комфортне і барвисте середовище для дітей і дорослих є матеріалом для розвитку практичних умінь, моторики, сенсорики, мовлення. Робота в залі ґрунтується на принципах Монтессорі педагогіки, спрямованої на виховання в дитині самостійності та розуміння своїх можливостей.
Величезне значення в розвитку писемного та усного мовлення дитини має зрілість, готовність її сенсомоторики, особливо розвиток руки. Адже письмове мовлення вимагає найскладніших дрібних рухів пальців, які найтісніше пов’язані з вищими психічними процесами. Вже давно доведено, що рівень розвитку дітей постійно корелює зі ступенем розвитку руху пальців рук. Вчені показують, що до народження дитини будова обох півкуль головного мозку абсолютно ідентична і переважного розвитку мовленнєвих областей у правій та лівій півкулі ще немає. У міру того, як розвивається та вдосконалюється функція руки, пов’язана з нею півкуля надходить все більше керівних імпульсів і, отже, відбувається його інтенсивний розвиток.
Все це змушує нас звернути особливу увагу на надання малюку умов розвитку його сенсомоторики, особливо мускулатури рук і тонких рухів пальців, на що і спрямована робота в залі Монтессорі.
Спостерігаючи дітей віком від двох до шести років, можна дійти невтішного висновку, що саме цей період життя людини є сенситивним, найбільш сприйнятливим для спонтанного, природного розвитку руки. І, розуміючи це, дорослі повинні дидактично облаштувати цю зону актуального розвитку малюка, яка виведе його найближчим часом до абстрагування та миследіяльності.
Основний концепт (Що це за метод?)
Основоположником Монтессорі – терапії заведено вважати найвідомішого німецького лікаря-терапевта, професора Теодора Хелльбрюгге, який обґрунтував можливість використання методу Монтессорі не лише як метод раннього розвитку дітей, а і як спосіб відновлення та розвитку дітей з проблемами здоров’я. Сенс методики полягає в тому, щоб знайти ті «точки зростання», які не вражені хворобою і з яких може початися повільне сходження до розвитку.
Ключове положення, на якому базується Монтессорі – терапія розвиток потенційних здібностей дитини, використовуючи спеціально розроблені навчальні матеріали та ретельно підготовлене середовище, приділяючи велику увагу незалежності дитини та її індивідуальним потребам.
Область застосування (Кому рекомендовано?)
Монтессорі – терапія, на думку фахівців, є важливою складовою успішного відновлення та розвитку мовлення як у дітей, так і у дорослих. Необхідна при корекції окремих нейропсихологічних симптомів та порушених функцій, а саме:
- мотивації,
- уваги,
- регуляції (гіперактивність; порушення контролю та ін.),
- стереотипії,
- моторики (моторики тіла – «грубої моторики», «тонкої моторики», моторики руху очей),
- сомато-сенсорні порушення (агнозії, підвищення порога чутливого сприйняття): a) тактильна чутливість; б) пропріоцепція; в) вестибулярна чутливість;
- слухове сприйняття: a) розпізнавання короткочасного та тривалого слухового сигналу; б) розпізнавання двох слухових сигналів одночасно; в) сприйняття мовлення (особливо – фонематичний слух);
- зорове сприйняття: а) сприйняття предметів; б) розрізнення слабодиференційованих ознак; в) сенсу ситуаційних картинок; г) відмінність форми та тла; д) колірне сприйняття;
- складні форми чутливості: а) стереогноз; б) двомірно-просторове почуття; в) локалізаційна, дискримінаційна чутливість;
- зорово-просторова та просторова орієнтація,
- орієнтація у схемі тіла
- конструктивний праксис та ін.
Використовуване обладнання (Технічні характеристики та параметри)
Унікальний «Монтессорі матеріал» – це засіб занурення дитини в навчальне середовище, за допомогою якого дитина осягає природні закони, розвиває навички, вчиться робити висновки, встановлює причинно-наслідкові зв’язки. Для маленьких дітей – це посібники розвитку дрібної та великої моторики, а також усіх органів чуття.
У сенсорному матеріалі представлені різноманітні якості предметів: кольори, форми, розміри, текстура, вага, запахи, звуки та ін. У кожному предметі панує саме та якість, яка покликана заволодіти дитячою увагою, а все відволікає. Наприклад, для розрізнення обсягів чи розмірів використовуються прості циліндри чи конуси, а вивчення форми — плоскі геометричні фігури, вивчення кольору — таблички з кольорового паперу чи тканини.
Методика проведення (Як проходить Монтессорі-терапія?)
Монтессорі-терапія проводиться у спеціально обладнаному залі, який поділений на тематичні зони:
- навички практичного життя;
- сенсорика; математика;
- розвиток мовлення;
- космічне виховання.
У роботі з дітьми враховуються сенситивні періоди їх розвитку — це ті періоди, коли розвивається певна ділянка мозку і, отже, саме в цей час потрібно створити навколо дитини таке середовище, щоб воно сприяло розвитку навичок, пов’язаних із цією ділянкою. Вважають, що цих періодів кілька, і в дорослому стані вони вже ніколи не повторюються:
- від 0 до 6 років проходить розвиток мовлення;
- до 5,5 сенсорний розвиток;
- з 2,5 до 6 років у малюка виникають та закріплюються соціальні навички, коли діти легко сприймають форми ввічливої чи грубої поведінки, які стають нормами їхнього життя;
- від 0 до 3 років – це період сприйняття порядку, період активної взаємодії з дорослими.
Дитина вчиться самостійно за допомогою спеціальних Монтессорі-матеріалів, у яких закладено можливість самоконтролю, коли малюк сам бачить свої помилки, і дорослому не потрібно вказувати на них. Роль педагога полягає над навчанні, лише у керівництві самостійної діяльністю дитини. Вправи з сенсорними матеріалами спрямовані на структуризацію предметів в порядку зменшення (зростання) якості: від бляклого до насиченого відтінку кольору, від гладкої до самої шорсткої поверхні і т.д.
Для розвитку моторики і координації рухів дітям пропонуються дверцята з різними замочками і засувками, рамки з різними застібками: великими і маленькими гудзиками, бантами, шнурками та ін. або піском. У процесі відновлення та розвитку мовлення у дорослих логопед також використовує Монтессорі-матеріали, адаптуючи їх під спеціально розроблені вправи.
Очікуваний результат (Коли буде результат?)
Позитивні зміни спостерігаються після перших занять. Успішний результат Монтессорі-терапії безпосередньо залежить від низки факторів: облік вікових особливостей людини, сенситивних періодів розвитку дітей, правильно підібраного «Монтессорі матеріалу», професіоналізму педагога та ін.
Добре піддаються розвитку та корекції сенсомоторна сфера, дрібна моторика, корекції окремих нейропсихологічних симптомів та порушених функцій, що важливо для успішного відновлення та розвитку мовлення у дітей та дорослих. До основних результатів можна віднести:
- розширення словникового запасу, підготовка руки до письма, розвиток дрібної моторики;
- отримує масу уявлень про зовнішній світ, які намагається впорядкувати, освоюючи сенсорні еталони (довжина, ширина, колір, звук та ін.);
- витончує своє сприйняття, розвиває уяву, пам’ять та спостережливість;
- здатність передбачати результат власних дій, поєднує прості дії у складніші структури поведінки;
- координація роботи рук та очей;
- розуміння числового ряду до 1000, цифр, а також математичних операцій (складання, віднімання, множення тощо);
- витончує свої рухи, отримує необхідні навички, наприклад, вчиться застібати гудзики та блискавки;
- постійно перебуваючи в русі, покращується мозковий кровообіг, а значить і пізнавальну активність;
- розвиває вестибулярний апарат, гнучкість, розвивають м’язи.
Зв'язатися з нами