x м. Одеса, вул. Ніжинська, 46

+38 048 789-07-92, +38 098 403-56-50

Від чого залежить правильне вимовляння дітей

  • Головна
  • Від чого залежить правильне вимовляння дітей

Від чого залежить правильне вимовляння дітей

Нормальне мовлення здійснюється завдяки мовленнєвому слуху, мовленнєвому диханню та артикуляції. Щоб навчитися правильно вимовляти звуки, дитина повинна вміти точно сприймати їх у слух. Ця здатність правильно «чути» і пізнавати звуки називається мовленнєвим слухом. Мовленнєвий слух чимось схожий на музичний.

Завдяки музичному слуху дитина може відрізняти один музичний звук від іншого, завдяки мовленнєвому слуху він розпізнає звуки мовлення і розрізняє їх між собою.

За допомогою мовленнєвому слуху дитина вчиться вимовляти звуки. Він чує якийсь конкретний звук мовлення і намагається його відтворити, інтуїтивно підбираючи при цьому різні варіанти вимови. Якщо звук, що вийшов, виявляється неточним,  слух дитини не приймає його, і дитина продовжує шукати нові способи вимовляння цього звуку.

У деяких дітей мовленнєвий слух спочатку не розвинений. З цієї причини вони не можуть навчитися правильно вимовляти звуки, тому що не можуть оцінити, чи співпадає їхня вимова із загальноприйнятим, інакше кажучи, вони «неточно» чують те, що вимовляють самі або вимовляють інші. Потрібно мати на увазі, що це не пов’язано із загальним зниженням у дитини фізичного слуху.

Наступною необхідною умовою нормативної вимови є правильне мовленнєве дихання, або, інакше кажучи, мовленнєвий видих.

При проголошенні багатьох звуків російської мовленнєвий видих має бути спрямований цілком у рот (без часткового влучення у носа). Винятком із цього правила є лише два «носові» звуки [м] і [н].

Мовленнєвий видих повинен бути не просто подано в рот, а націлений у певне місце мовленнєвому апарату, яке знаходиться ближче до виходу з ротової порожнини, ніж те місце, де вимовляється звук. Це з тим, що саме повітряний струмінь, проходячи між органами промови, створює звучання конкретних звуків. Якщо видих буде налаштований інакше, він не досягне точки вимови та звук вийде неповноцінним.

Після того як повітря потрапило до рота дитини, його мовленнєві органи займають ті чи інші позиції, необхідні для вимови конкретних звуків. Такі позиції називаються артикуляцією звуків. При неправильних артикуляціях звук буде неточним.