x м. Одеса, вул. Ніжинська, 46

+38 048 789-07-92, +38 098 403-56-50

Навчання дітей з аутизмом

Навчання дітей з аутизмом

Одне з найважливіших питань, яке хвилює сім’ї, де ростуть діти з розладом аутистичного спектра, навчання. Які методики використовувати, як навчати невербальну дитину, як досягти концентрації уваги? І взагалі можливе навчання дитини з важкою формою аутизму?

Наша відповідь — немає дітей, які не навчаються. Але у кожного свій рівень можливостей. Тому не варто порівнювати дитину з аутичними проявами з її однолітками. Навчання за наявності порушень розвитку не тільки вимагає спеціальних знань, але і великого терпіння і віри в успіх. Це один із найважливіших постулатів, про який варто пам’ятати батькам і педагогам. Також важливо з самого початку визначити, за якими напрямами проходитиме навчання.

Центр LOQUAR надає кваліфіковану допомогу у корекції дитячого аутизму: від комплексної діагностики до ефективних методів корекції.

 

Навчання дітей з аутизмом академічним навичкам

Можна виділити три основні категорії:

  • Навчання дітей з аутизмом академічним навичкам (читання, лист, рахунок).
  • Навчання побутових навичок (самообслуговування).
  • Навчання соціальним навичкам (комунікація, відвідування громадських місць і т.д.)

Більшість методик, які сьогодні використовують у роботі з особливими дітьми, універсальні і їх можна застосовувати для всіх перерахованих напрямків. Перед початком навчання для кожної дитини має бути складена індивідуальна програма, яка враховує особливості та інтереси дитини.

Академічні навички включають в себе вміння читати, рахувати, писати, виконувати арифметичні дії. Традиційно навчання дітей з порушеннями розвитку, так само як і нормо типових дітей, починається з освоювання алфавіту і цифр. У процесі занять використовуються традиційні дидактичні матеріали, але структура заняття повинна містить в себе чергування безпосередньо навчального часу і коротких перерв на відпочинок. Це важливо, тому що аутичні діти відчувають сильне сенсорне навантаження, і довге сидіння за столом може викликати дискомфорт. При цьому спочатку повинні бути позначені зрозумілі для дитини правила проведення заняття, які незмінно дотримуватимуться. Стабільність і передбачуваність дає дитині з аутизмом почуття спокою, йому легше включитися з процесом.

При навчанні читання важливо наголошувати на розумінні смислового навантаження тексту. Іноді діти-аутисти починають читати відразу цілі слова, але це механічне читання. Воно не дає жодної інформації, просто впізнавання знайомих символів. Тому навчання дітей з аутизмом читання має супроводжуватися візуальною підтримкою, щоб формувався смисловий ряд прочитаного тексту.

Можуть виникнути складності при оволодінні навичками листа, оскільки у дітей-аутистів часто погано розвинена дрібна моторика. Крім того, це може бути пов’язано з такими порушеннями сприйняття мовлення, як дисграфія і дислексія. У такому разі потрібна додаткова допомога профільних фахівців (логопеда-дефектолога, невролога і т.д.).

Навчання дітей-аутистів побутовим навичкам

При всій важливості навчання базовим освітнім навичкам набагато важливіше, щоб дитина з розладом аутистичного спектра була здатна до самообслуговування та виконання повсякденних рутинних дій. Це також вимагає спеціального навчання, оскільки діти-аутисти відчувають складності із накопиченням досвіду в різних сферах. Те, що нормо типова дитина осягає, дивлячись на батьків та інше оточення, дитина з аутичним розладом може навіть не помічати.

Тому навчання дітей-аутистів побутовим навичкам має входити до комплексної програми. При цьому побутові навички – це не тільки такі процедури, як уміння самостійно одягатися і роздягатися, розбирати та укладати свої речі, готувати прості страви, мити посуд. Іноді доводиться вчити найпростішим діям – мити руки, наклеювати пластир і ін.

При навчанні адаптивним навичкам аутичних дітей застосовують низку методик:

  • Використання соціальних історій та чітка послідовна інструкція дій. Кожен процес розбивається на окремі етапи, які візуалізуються за допомогою карток з зображенням дії.
  • Повна фізична підказка. Супроводжувальний педагог-вихователь допомагає виконати потрібну дію. Регулярне повторення одного й того алгоритму створює необхідну навичку.
  • Навчання за допомогою Монтессорі – матеріалів.

Навчання аутичних дітей соціальній взаємодії

Головна мета навчання дітей з аутизмом — максимально можливий ступінь самостійності. Крім оволодіння навичками самообслуговування діти з розладом розвитку повинні бути здатними перебувати в громадських місцях:

  • Самостійно пересуватися вулицями;
  • відвідувати театри, кафе, бібліотеки та т.д;
  • здійснювати покупки в магазинах;
  • відвідувати лікарів, стоматологічні кабінети, салони краси;
  • самостійно користуватися громадським транспортом;

та інше.

Порушення сенсорної інтеграції, підвищена збудливість і тривожність, нездатність керувати та контролювати свою поведінку робить соціальні контакти неможливими для аутичних дітей або значно їх ускладнює. Тому процес оволодіння соціальними навичками включає в себе корекцію негативної поведінки та заняття з сенсорної інтеграції. Робота з розвитку комунікативних здібностей проводиться в малокомплектних групах дітей. Це спільні ігри що розвивають, заняття логоритмікою, фізичні вправи й т.д.

Висновок

Процес навчання дітей з аутичними проявами вимагає професійної підготовки та знання індивідуальних особливостей конкретної дитини. Необхідно налаштуватися на довгий і нелегкий шлях, де можуть бути періоди не тільки прогресу, але й уповільнення. Але навіть найменший, на перший погляд, успіх потрібно заохочувати та підкріплювати. Тому що поки що корекційно-педагогічна робота — єдиний підтверджений на практиці метод, що демонструє позитивні зміни у дітей-аутистів.

Зв'язатися з нами