Опитувальник сенсорно-моторної історії дитини
Проблема сенсорної дезінтеграції дітей є дуже актуальною. Щоб зрозуміти, як процес обробки сенсорної інформації впливає на загальний розвиток Вашої дитини, пропонуємо батькам відповісти на опитувальник сенсорно-моторної історії.
Цей опитувальник для батьків дітей раннього віку був розроблений Шерон Кермак і Еліс Міллер в 90-х роках XX століття. Деякі питання належать до реакцій дитини на відчуття (дотик, рух, зір, слух, смак, запахи), саморегулювання дитини та її поведінки (активність, харчування, організованість, увага, сон, соціально-емоційні навички) та ін.
Всі питання передбачають варіанти відповідей: часто □ іноді □ рідко.
Почуття:
Дотик: Ваша дитина…
- Уникає чи не любить, коли в нього брудні руки?
- Засмучується при вмиванні особи?
- Чи засмучується при розчісуванні волосся або стрижці нігтів?
- Віддає перевагу одягу з довгим рукавом навіть коли спекотно?
- Уникає носити одяг із певних тканин?
- Чи має проблеми зі зміною одягу при зміні сезонів?
- Уникає ходити босоніж, особливо по піску чи траві?
- Чи дратується від ярликів на одязі?
- Скаржиться, що шкарпетки неправильно одягнені?
- Скаржиться на збиті, нерівні простирадла?
- Чи прагне вирватися, якщо утримують чи обіймають?
- Чи висловлює дискомфорт, якщо до нього дружньо торкаються інші?
- Частіше воліє чіпати інших сам, ніж дозволяти торкатися себе?
- Чи має тенденцію стикатися з іншими або штовхати їх?
- Здається, що надмірно боїться лоскоту?
- Здається надмірно чутливим до болю та турбується від найменшого порізу?
- Виявляє незвичайну потребу торкатися певних текстур, поверхонь, іграшок?
- Чи часто тягне до рота предмети чи одяг?
- Не може визначити яку силу необхідно докласти, наприклад, при погладжуванні домашніх тварин?
Рухи: Ваша дитина…
- Чи стає неспокійним чи пригніченим, коли ноги відриваються від землі?
- Уникає карабкання чи стрибків?
- Чи демонструє небажання брати участь у спортивних чи рухливих іграх?
- Здається, що боїться ловити м’яч?
- Чи виявляє страх падіння чи висоти?
- Чи не любить ліфти чи ескалатори?
- Чи не любить їздити на машині?
- Чи не любить дій, коли голова нахилена вниз (як при митті волосся), чи переворотів через голову?
- Чи любить, коли перекидають вниз головою або підіймають високо вгору?
- Шукає можливості будь-яких рухів?
- Насолоджується каруселлю та швидкою їздою?
- Часто і довго стрибає на ліжку або будь-якій іншій пружинній поверхні?
- Чи любить кружляти навколо себе?
- Розгойдується тілом чи хитає головою?
- Цілеспрямовано стукає головою?
- Впадає для розваги на підлогу, стіни, інших людей?
- Занадто ризиковано грає?
Візуальні: Ваша дитина…
- Швидко втрачає увагу до візуальних стимулів?
- Чи виражає дискомфорт від яскравого світла?
- Уникає чи відчуває труднощі при прямому візуальному контакті?
- Чи важко вибирає один предмет з багатьох, як, наприклад, при пошуку певної іграшки в коробці з іграшками?
Звукові: Ваша дитина…
- Стає неуважним або має проблеми, коли навколо дуже шумно?
- Негативно реагує на несподівані чи гучні шуми?
- Чи любить виробляти гучні звуки?
Смак і запах: Ваша дитина…
- Чи досліджує предмети, обнюхуючи їх?
- Здається роздратованим запахами, яких інші люди не помічають?
- Жує чи лиже неїстівні предмети?
Навички, що стосуються відчуттів
Рівень активності: Ваша дитина…
- Чи має тенденцію бути особливо активним і весь час у русі?
- Чи має тенденцію занадто метушитися, сидячи на стільці під час їжі або виконання завдань?
- Чи має тенденцію бути необережним та імпульсивним?
- У грі видається агресивним?
Харчування: Ваша дитина.
- Потребує допомоги при годівлі?
- Як правило, їсть неохайно?
- Чи часто проливає рідини?
- Чи має місце слинотеча?
- Чи має проблеми з жуванням?
- Чи має проблеми з ковтанням?
- Чи має проблеми чи не любить їсти їжу, що складається зі шматочків, наприклад, супи зі шматочками продуктів?
- Набиває рота або кладе занадто багато їжі в рот відразу?
Організованість: Ваша дитина…
- Чи часто втрачає речі, наприклад домашнє завдання чи пальто?
- Чи легко втрачається?
- Насилу переносить зміни у планах чи очікуваннях?
- Насилу переключається з одного виду діяльності на інший?
- Потребує додаткової допомоги, щоб почати завдання чи справу?
- Швидко стає розсіяним під час гри чи роботи?
- Чи має короткий період уваги?
Сон: Ваша дитина…
- Чи має нерегулярні проміжки сну?
- Чи часто прокидається вночі?
- Насилу засинає?
- Потребує меншу кількість сну, ніж інші діти?
Соціально-емоційні: Ваша дитина…
- Погано ладнає з іншими дітьми свого віку?
- Занадто сприйнятливий до критики?
- Здається занадто неспокійним чи зляканим?
- Чи має тенденцію бути тихим чи замкнутим?
- Чи має тенденцію легко засмучуватися?
- Чи має тенденцію бути незвичайно конфліктним чи впертим?
- Чи часто схильний до спалахів роздратування або злості?
- Здається, що він потребує більшого захисту від життя, ніж інші діти?
Якщо ви багато разів відзначите «Часто», то, швидше за все, ваша дитина має порушення в обробці сенсорної інформації.
З книги «Розбалансована дитина» Керол Сток Крановіц.
Зв'язатися з нами